معرفي وبلاگ

مهارت طرح سؤال
(ايجاد زمينه تفكر) :
به نظر شما يك سؤال خوب و شفّاف چگونه سوالي است؟ چگونه سوالي طرح كنيم كه اشتياق افراد را براي يافتن پاسخ برانگيزاند و تفكّر آنها را كاملاً فعال سازد؟

اغلب مردم وقتي سوالي دربارة امور روزمره زندگي و جامعه مطرح مي‌شود به ميدان مي‌آيند و نظر مي‌دهند. علت اين واكنش چيزي جز داشتن اطلاعات اوليه و تجربه‌هاي عملي در اين امور نيست و در هر موقعيتي كه بيشتر نيازمند درگير شدن با آن بوده‌اند خود را كارشناس‌تر مي‌دانند و بيشتر وارد بحث و اظهار نظر مي‌شوند.
براي طراحي يك سؤال موفق بايد مراحل زير طي شود :
1.اطلاع از تجربيات و آگاهي‌هاي قبلي علم‌آموزان (موقعيت خانوادگي، اجتماعي، عقيدتي، صحنه‌ها و حوادثي كه مشاهده كرده‌اند و.....)
2.اطلاع از تمايلات و آرزوهاي علم‌آموزان (آنچه مي‌خواهند ولي فعلاً ندارند.)
3.شناخت زوايا و موقعيت‌ها در زندگي (مواردي كه علم‌آموز مجبور است نسبت به آنها عكس‌العملي نشان بدهد.)
4.شناخت اهداف و ايده‌آل‌هاي واقعي زندگي (مواردي كه علم‌آموز بايد در نهايت به سوي آنها حركت كند.)
5.استفاده از حوادث و وقايع روزمره براي مقايسه وضعيت موجود با وضعيت مطلوب.
6.طرح سؤال به صورت درخواست اظهار نظر و قضاوت. (وقتي افراد در موقعيت اظهار نظر شخصي قرار مي‌گيرند بيشتر دقّت مي‌كنند و به تفكّر واداشته مي‌شوند.)
مطالب فوق از وبلاگ راهنمای تدريس برداشت شده که مطالبی را در مورد روشهای تدریس و ... ارائه می کند.
ضمنا پست الکترونیک گروه فراموش نشود: khorasan_biology@yahoo.com
  
نویسنده : alireza lotfi ; ساعت ۱٠:٥٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۳٠ دی ،۱۳۸۱